Malangens nye merkevare
Den nye merkevaren skal gjøre området og fjordene enda mer attraktive for innbyggere og besøkende.
28. mars 2022
Den nye merkevaren for Malangen skal fremme de lokale verdiene og styrkene som finnes her i dag og oppfordre til aktivitet i hele Malangenområdet. Merkevarestrategien har sterkt fokus på samarbeid og besøksopplevelse.
Ønsker flere besøkende
Reiselivsaktørene i Malangenområdet ønsker å posisjonere seg i reiselivet ved å fortelle en felles historie om hvem de er, hvor de kommer fra og hva de kan tilby. De ønsker derfor å utforske hvordan Malangen kan bli en sterk og konkurransedyktig merkevare lokalt, regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Balsfjord Næringsutvikling har fått tilskudd fra Troms og Finnmark fylkeskommune til å gjennomføre prosjektet. Prosjektarbeidet startet i månedskiftet august 2021 og arbeidet har pågikk fram til mars 2022.
Strategien er basert på omfattende innspillsrunder, både digitalt og gjennom fysiske møter. Det ble samlet inn mange innspill fra næringsliv, innbyggere, kommune, NordNorsk reiseliv med flere, forteller prosjektleder Heidi Johnsen i Plenum.
Strategien og satsingsområder:
1. Malangen skal styrke sin posisjon som et mer helhetlig reisemål
2. Reisemålsutviklingen i Malangen skal føre til økt hverdagslig besøk
3. Bolyst og arbeidsplasser
4. Tiltrekke riktige allianser og investorer
Mange aktører og stort potensial
I Malangen er det lokale bedrifter og interessenter innenfor flere bransjer som tilbyr forskjellige tjenester og produkter for besøkende og innbyggere. Det er alt fra veletablerte kommersielle aktører som har fokus på besøkende og bedrift til bedrift-salg, til mindre sidevirksomheter og frivillige lag og foreninger rettet mot lokale innbyggere og hytteinnbyggere. Det er variasjoner i kapasitet, ressurser og behov, men alle har det samme ønsket om å gjøre Malangen til et enda bedre sted å bo og besøke.
Målet er å forene disse aktørene slik at Malangen kan tilby en helhetlig kvalitetspakke av opplevelser for alle som kommer til fjordene. Samarbeidet mellom aktørene, kommunikasjonen og markedsføringen må defineres og spisses slik at budskapet blir tydelig og alle drar i samme retning.
Nasjonal reiselivsstrategi 2030 bekrefter at det er et uforløst potensial innen kulturturisme, kontakt med lokalsamfunn, matopplevelser og styrking av forholdet mellom kvalitet og pris. For næringen finnes det derfor et stort utviklingspotensial i å tilby besøkende enda mer og flere aktiviteter, lokal mat, kultur og historie i bookbare pakker.
Konseptet
Konseptet handler om “Reisen” i Malangen - det er reisen med familien, en kjær, venner, kollegaer og ikke minst deg selv.
Oppholdet kan være kort eller langt, og opplevelsen på reisen er unik. Sammensetningen av opplevelser innen natur, kultur, mat og lokalbefolkning er valgfritt. Alle er hjertelig velkommen på besøk og ta del i arrangerte opplevelser og den lokale hverdagen.
Besøkende oppfordres til å ferdes rundt i hele Malangen over flere dager og utforske alle aktørenes tilbud. Enten med bil, buss, sykkel, ski eller til fots, her kan reisen foregå i eget tempo og utfordre enhver på egne premisser. Dette er en mulighet for kvalitetstid borte fra en travel hverdag og en sjanse til å realisere seg selv.
Malangen har og skal ha et stort fokus på bærekraft og grønne alternativer. Lokal handel og miljøvennlige transportmidler har høy prioritet.
Veien videre
Nå som merkevarestrategien er utarbeidet blir neste steg å forankre den hos aktørene og innbyggerne i Malangen. For at strategien skal ha full effekt er det viktig at alle drar lasset i samme retning. Forskjellige tiltak for å nå målene vil utvikles i en stegvis prosess og prioritert etter behovene.
Denne strategien legger grunnlaget for hvordan ulike verktøy og virkemidler formes for å forsikre en tydelig og målrettet kommunikasjon og markedsføring.
Med merkevarestrategien har vi et godt utgangspunkt vi kan bygge videre på, avslutter leder i styringsgruppen Johan Robertsen.
KONTAKT
Prosjektleder
Heidi Johnsen
934 19 656
heidi@plenum.design
Leder i styringsgruppen
Johan Robertsen
915 20 252
Jrobe2506@gmail.com